2015. május 17., vasárnap

"Így lett királynőből áldozat..."

Petra, a szegény vidéki lány elit gimnáziumba kerül, és hazudik, hogy ne lógjon ki gazdag társai közül. Szeretettel befogadják, barátokat szerez, egy fiú is tetszik neki, de vajon mi lesz, ha kiderül az igazság? Mit tesznek vele ezek a barátok? Túl lehet-e élni a bosszút, az iskolai megalázásokat?
Dávidnak is van egy sötét titka, a lányok nem izgatják, de a szívét nagyon is megdobogtatja Áron, a jóképű padtársa, aki pontosan tudja ezt, és gonoszkodva ki is használja. A két barát szerelemmel, árulással és szenvedéllyel teli útja döbbenetes eseménybe torkoll.
Van egy pont, amikor már nincs tovább. Van egy pont, ahol a szerelem már fáj.
Az olvasók szavazatai alapján a regény a 2013. évi Aranymosás Public Star könyve.

A könyv és én
Csupa jót hallottam róla a barátaimtól, és kíváncsi voltam rá, mivel szoktam olvasni az író blogját.

Történet
Petra nem vágyik másra, csak arra, hogy az elit iskolában megtalálja a helyét társai közt. Régóta vágyik az igaz barátságára, és ezért bármit hajlandón megtenni. Még átverni is képes az osztálytársait az anyagi helyzetét illetően. De kiderül a hazugság és Petrának olyan kegyetlen következményekkel kell szembenéznie, amilyeneket még rémálmaiban sem látott.

Véleményem
Az első dolog, ami tetszett ebben a könyvben: a témaválasztás. Örülök neki, hogy egyszerre két kényes témát- a homoszexualitást és az iskolai bántalmazást (bullying)- is felkarolt az író. Merész választás, és én szeretem az olyan írókat és könyveket, amelyek a tabu dolgokról is beszélnek. Mert ugyebár attól, hogy valami tabu, és elfordítjuk a fejünket, nem azt jelenti, hogy nincs is ott. Nem lehetett könnyű megírni ezt a könyvet, ahogy olvasni sem az. Természetesen nem azért, mert olyan rossz, sőt. De attól, hogy ez egy jó könyv, elég nyomasztó a hangulata. Az elején még minden csendes, de aztán... hát nyomasztó. Nyilván nem lehet egy lelki terrort szenvedő lánytól napsugaras gondolatokat várni, de ezt bírni kell az olvasónak is. A tinik világának bemutatása tetszett, bár nekem kicsit kevés volt. De alapjaiba véve benyomást kaphattunk arról, hogy néha milyen üresek és felszínesek a tinik, és úgy általában a korosztályról kapott kép reális. A történtek egy kicsit sarkítottnak tűnnek nekem, de lehet, hogy csak szeretném, ha ilyen nem fordulna elő a való életben....
Alapjába véve szerintem ez kér történet: Petra és Dávid története, akik találkoznak. Petra problémája ugye az, hogy szegény lányként fél attól, hogy nem illeszkedik be a gazdag gyerekek közé. Kérdezhetnénk, hogy akkor miért ment olyan suliba? Nos, azért mert Petra a legjobb helyen akar tanulni, hiszen akkor esélye lesz egy jó egyetemre, később egy jó állásra, ergo nem kell szegénységben élnie többé. Persze mondhatnám, hogy a "pénz nem számít" meg egyéb baromságok, de mindenki tudja, hogy ez hülyeség. A pénz igenis számít, csak az nem mindegy, hogy milyen mértékben számít. Szóval Petra egy értelmes, kedves, ártatlan lány, aki bekerül a züllött közösségbe. Kiderül, hogy hazudott a többieknek, azok pedig bosszút akarnak. A bosszú viszont túlment minden határon. Nem lövöm le a poént teljesen, de legyen annyi elég, hogy a porig alázták még enyhe kifejezés. Ez videó tönkretett Petra életét. Még ha túl is éli a gimit, akkor sem tudja lemosni magáról, ergo lemondhat az álmáról, hogy kitör a szegénységből.
Szögezzük le az elején: Petra is hibázott. Ő az áldozat, természetesen, de ez az egész reakció volt a hazugságra. Ami nem azt jelenti, hogy az ő hibája volt az egész. Az ő hibája a hazudozás volt, de amit a társai műveltek vele, az egyszerűen nem normális reakció 15 éves gyerekektől. Ezért is, ahogy említettem, nekem kicsit sarkított, de azért átjön a dolog lényege. Mi a lényeg? Hogy az a világ nem normális, ahol ilyen dolgok történnek. Beteges és undorító, de tény, hogy voltak már olyan, akikkel ez történt. És öngyilkosok lettek. A szerzőt a könyv megírására 2 külföldi fiatal öngyilkossága ihlette. Az egyiküket azért terrorizálták, mert meleg volt. Szerencsétlen nem tehet róla, ő nem kérte hogy meleg legyen, és emiatt kellett ellehetetleníteni az életét. Ez a könyv is megmutatja, hogy mit várunk a világtól, ha a szinte még gyerekek az iskolában ilyen kegyetlenek egymással. A vége gondolom kitalálható, de ha valaki nem akarja tudni, akkor SPOILER! Petra öngyilkos lesz. De mielőtt ezt megtenné, megöli azokat is, akik felelősek a történtekért. El tudjátok képzelni, hogy milyen szörnyűség vehet rá egy 15 éves, ártatlan lányt arra, hogy gyilkos legyen? Nem akarok hülyeséget mondani, de nekem úgy tűnt, hogy Petra megőrült a végére. Szerintem lehetett érezni a belső monológján is, hogy néha milyen rögeszmésen mantrázott magának. Kicsit emlékeztet Kosztolányi regényére, az Édes Annára. Aki nem ismerné (úgyis tudom, hogy nem olvastátok el kötelezőként-mellesleg én sem...), annak röviden: annyi a lényeg, hogy Anna, a cselédlány megöli a gazdáit. Látszólag teljesen ok nélkül, de az igazi ok az az, hogy Anna nem bírta elviselni a terrort, és beleőrült ebbe. Kicsit Petrát is ilyennek láttam, nem mintha nem lett volna rá oka. SPOILER VÉGE! Mert az a legszomorúbb az egészben, hogy nincs épkézláb oka annak, hogy miért tették ezt a többiek. A másik szereplő vonal, Dávidé azért nem ennyire elszomorító és tragikus: Dávid nem meri felvállalni homoszexualitását, illetve a pasija, Áron nem meri felvállalni őt. Végül itt halál nélkül megoldódott a dolog, szerencsére. Ez volt az, amit nagyon eltalált az író szerintem: Petra és Dávid sorsa közötti ellentét. Párhuzamosan történnek az események, de más a végkifejlet. Ez is azt mutatja, hogy két ilyen szituáció mennyire másként végződhet: sok tényező befolyásolja a történést. Végződhetett volna rosszul Dávid sztorija is, de nem. Látszik, hogy nem feltétlenül hordoz magában ilyen tragédiákat egy-egy problémásabb sors. És igen, azért attól is függ, kivel történik. Van, aki erősebb, és van aki gyengébb. Rengeteg finomságot kiemelhetnék még a könyvvel kapcsolatban, de szerintem jobb, ha hagyom, hogy mindenkinek beszéljen a könyv.

Szereplők
Petra karaktere szimpatikus volt, és nagyon sajnáltam, ami vele történt. Nem mintha szimpatizálnék az öngyilkos/gyilkosokkal, de megértem a nézőpontját. Totálisan szomorú, hogy senki nem állt mellette, csak Dávid. A folyamat, ami lejátszódott Petrában, az őrületének leírása pedig tízpontos.
Dávid is egy abszolút szerethető karakter, és nagyon örülök, hogy legalább neki sikerült. A pasiját, Áront is kedveltem, bár az elején néha azért összevertem volna...
A többieket nem igazán kedveltem, de az tetszett, hogy még a legunszimpatikusabb karakternek is meg volt a maga tragédiája és titka, amire visszavezethető a személyisége. Az író megmutatta, hogy mi minden rejtőzhet a csillogó külső mögött.

Összességében egy nagyon elgondolkodtató, komoly témájú könyv, amit csak ajánlani tudok. És egy olyan könyv, amely bizonyítja, hogy a magyar írók többek, mint érdemesek olvasásra! :)

Az író: Rácz-Stefán Tibor
Íróként használja a Rácz- Stefán Tibor nevet, "civilben" csak Rácz Tibor. Balassagyarmaton született, az egyetemet Budapesten végezte. Szabadidejében blogol. A Fogadj el! az első regénye, második regénye várhatóan télen jelenik meg, Túl szép címmel.
http://racz-stefan-tibor.hu/

Borító: Tetszik, egyszerű, de nagyszerű.
Kedvenc szereplők: Petra, Dávid, Áron, Ákos
Kedvenc jelenet: Dávid és Áron a végén
Kedvenc idézet: " Az élet csodaszép."

Kiadó: Könyvmolyképző, 2014
Ár: 2699 Ft
Oldalszám: 296 oldal
Műfaj: lélektani, LMBT
Hol sikerült lecsapnom rá?: kölcsönkaptam
Sorozat: egyedülálló kötet

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése