2015. június 22., hétfő

Természetfeletti tinik tárháza- Teen Wolf 1-4. évad - Na de mi van a TV-sorozatokkal?- Különkiadás #2

Gondolom, feltűnt nektek, hogy mostanában kevesebb a bejegyzés, és ennek az oka részben a bejegyzés anyaga, a Teen Wolf című sorozat. Június 29-én jön az 5. évad, én pedig meg akartam nézni az eddigi 4 évadot.
A Teen Wolf egy 1985-ös filmen, a Teen Wolf-on alapul. Magyarországon Farkasbőrben címmel indult az AXN-en, 2012 június 1-jén. Bevallom, egy részt sem láttam magyarul, mert nem igazán rajongok a magyar szinkronért, mint tudjátok.

A történet főszereplője Scott, a kissé lúzer gimnazista srác. Semmi különös sincs benne: a suliban lacrosse-zik, de nem valami jó benne, az apja évek óta lelépett és egyetlen barátja a kissé lökött Stiles. Egy éjjel, a sulikezdés előtt Scott és Stiles az erdőben kutatnak egy holttest után: Stiles infókat kapott róla az apjától, aki a helyi seriff. Aki nem szereti, ha Stiles beleártja magát a rendőrség dolgába, így hazaküldi. Scott egyedül marad, amikor valami megtámadja, és megharapja. Scott-nak szembesülnie kell vele, hogy vérfarkas lett, meg kell próbálnia ezzel élni az életét, annak minden előnyével és hátrányával.

Na jó, ez nagyon-nagyon az eleje, a 4. évad körül erre az alapkoncepcióra már senki sem emlékszik. Nagyjából minden évadban feltűnik egy ellenség, vagy valami veszély, ami eleinte kis, később bővülő csapatunkat fenyegeti. Ők pedig készek harcolni, bár az elején valójában elég magányos harcot folytat Scott. Azért szerettem meg ezt a sorozatot, mert nem lett unalmas. Pedig sok az olyan sorozat, ami elfárad már a 4-5. évadra, de nem a Teen Wolf. Az sem zavaró, hogy minden évadba új, látszólag teljesen random veszélyforrást hoznak be, mert csak látszólag véletlenszerű az egész. Ahogy felgöngyölítik az ügyeket, az egész összeáll egy nagy dologgá. Minden ellenség támadása vagy jelenléte a múltból gyökerezik, kiderül, hogyan kapcsolódnak egymáshoz. Nem akarok itt összehasonlítgatni, de például a Vámpírnaplókban
is nagyjából ez a helyzet, és ezért hagytam én abba: mert ott tényleg random veszélyforrásokat és ellenségeket hoztak be, mintha csak kitalálták volna, hogy hopp!, most hozzuk be például az Utazókat. Pontosan ezért élvezetes és izgalmas még mindig a Teen Wolf : nem követi el ezt a hibát, mindent összeköt a múlttal és egymással. És ezt még megfűszerezzük a szereplők bővülésével és a köztük lévő kapcsolatok alakulásával, plusz egy rakás jellemfejlődéssel és ipari mennyiségű halálesettel és halál közeli élménnyel. És persze megszámlálhatatlan mennyiségű természetfeletti lénnyel. Ne tévesszen meg senkit a cím, ami a vérfarkasokra utal. Ugyanis van még itt egy rakat természetfeletti lény (a teljesség igénye és spoiler nélkül): vérfarkas, Kanima, Banshee, druida, darach, démonok, kitsune, vérpréri, vérjaguár, wendigo. És persze van olyan is, akiről még nem tudjuk, milyen faj, csak azt, hogy természetfeletti. Fontos elem még az akció és az izgalom és persze a fantasztikus karakterek, na meg a humor.

Évados áttekintés (SPOILER!!)
1. évad: Az első évad nagyjából teljesítette egy első évad feladatát: felkeltette az érdeklődést és bevezet a sorozat világába. Itt még nem olyan komplikált a dolog: Scott, az újdonsült vérfarkas próbálja megtalálni az egyensúlyt ember és farkas között. Ez az évad igazából Scott harcáról szól, persze ott vannak a vadászok, mint veszélyforrás, de inkább Scott-ra koncentrálunk. Scott eleinte utálja ezt az egészet, főleg úgy, hogy most végre sínre kerülne az élete: megismerkedik Allison-nal és a jobb helyre került a lacrosse csapatban is. A végén még vissza is akar változni, de persze nem sikerül. Nem teljesen magányos azonban, ugyanis elég hamar beavatja Stilest a dologba, aki természetesen teljes mellszélességgel mellette áll. És persze ott van Derek, akiről ebben az évadban nagyjából semmit nem tudunk meg, csak annyi tiszta, hogy próbál segíteni Scott-nak, mivel ő is vérfarkas, ahogy Peter, a nagybátjya is, aki megharapta Scott-ot. A vadászok, az Argent család itt még nem teljesen szimpatikus, főleg Allison apja, Chris. Elég nagy a konfliktus abból következően, hogy Allison is vadász, de nagyjából rendeződik a dolog. Szerettem ezt az évadot, mert Scott itt már kezdte elfogadni a vérfarkas létét, és tudta uralni a váltást.
2. évad: Ez az évad nem volt a kedvencem be kell, hogy valljam. Valószínűleg azért, mert Jackson volt a főgonosz, akit teljes mértékben rühelltem. Viszont több dolog is kiderült a vérfarkasokról, ami jó volt, és persze Argent nagypapa felbukkanása is fokozza a színvonalat. Az öregben aztán van szufla, ne becsüljétek alá. Nagyon tetszett Matt háttérsztorija. Még itt is megtalálták a kapcsolatot közte és az egyik új vérfarkas, Isaac között. Mert itt kapunk 3 új vérfarkast, ugyanis Derek, mivel ő már Alfa, vagyis a falka vezére, falkát toboroz. És bár itt még nem tudjuk, de ez előrevetíti a 3. évad cselekményét is. Scott nem akar csatlakozni Derek falkájához, mert az többek között azt jelentené, hogy fel kellene adnia a titkos kapcsolatát Allison-nal. Bár elég döcögős a dolog. Annak viszont különösen örültem, hogy Scott anyja, Melissa tudomást szerez a vérfarkas dologról. Itt meg is jegyezném, hogy ebben a sorozatban feltűnően sok szerepet kapnak a szülők, később például Stilinski seriff is. Ez is érzékelteti, hogy a szereplőink még csak tinik.
3. évad első fele: Scott és Allison itt szakítanak, de meglepő mód ez nem igazán zavart, bármennyire is imádtam őket eddig. Az Alfa falka megjelenése nagyon izgalmas volt, annak ellenére, hogy nagyon sokáig halványlila gőzöm sem volt, hogy most akkor ők kik és mit csinálnak itt. Itt ráadásul még egy druidával is szembe kell szállniuk, és nagyon nehéz volt követni, hogy ki is az ellensége. Nem lövöm le a poént azzal, hogy elárulom a druida kilétét, csak annyit mondok, hogy én nem rá számítottam. Az Alfák falkájának története természetesen mélyebbre nyúlik vissza, ahogy a druida indítékai is. Scott ebben az évadban válik igaz Alfává, ami szerintem a tetőpontja a személyiségfejlődésének, hogy már nem csak elviseli a vérfarkas-létet, hanem élvezi is.
3. évad második fele: Ez volt az egyik kedvenc évadom. Az egész Nogicune dolog király volt. És itt sem gondoltam, hogy Stiles lesz az áldozat, bár számíthattam volna rá, tekintve, hogy ő még ember, dacára annak, hogy szinte a sorozat összes szereplőjéről kiderült, hogy valami természetfeletti, vagy az lesz. Tetszett a kitsune szál is, megint csak azért, mert nem csak úgy random behoztak egy új lényt, hanem a sztori a második világháborúig nyúlik vissza. És természetesen kapcsolódik az előző évadfél végéhez. Minden mindennel összefügg, és sokszor vagy a múltbéli dolgok kihatása, vagy a történtek hatásra történik valami. Szerintem tényleg ez volt a legjobb évad, különösen, mert sok új, jó szereplőt kaptunk itt is, mint például Kira vagy Malia. Bár Allison halála eléggé mellbevágott. És igazságtalan, hogy a következő évadba szinte el is felejtődik.
4. évad: Ez a másik kedvenc évadom. Annyira imádtam az egész halállista dolgot. Bár nem gondoltam, hogy egészen Lydia nagymamájáig nyúlik vissza, Meredith-ra meg egyáltalán nem számítottam. Ahogy Kate visszatérésére sem. Elfelejtettem a sorozatok arany szabályát: senki nem halott, amíg nem láttuk, hogy a szereplő hulláját eltemetik és /vagy elégetik. Peter támadására is számíthattam volna, hiszen már régóta megbúvott is a háttérben, bár soha nem lehetett eldönteni, hogy jó vagy rossz. És persze arra is gondolhattam volna, hogy Malia nem csak egy randomul behozott csaj. Nyilván. Mert a Teen Wolf-ba nincs semmi, ami véletlenszerűen történik. Semmi!

Scott "falkája"
A sorozatban többször is utalnak Scott "falkájára". Amit ugye csak képletesen kell érteni, hiszen nem mind vérfarkas. És kezdetben csak Stiles van benne. De az évadok során fokozatosan kialakul a kemény mag: Scott, Stiles, Allison, Lydia, Derek, Kira, Malia, Liam. És biztos, hogy hagytam ki embereket. Persze közben csatlakoznak, vagy éppen kihalnak a falkából az emberek. Körülbelül a 3. évadra fejlődik fel olyannyira ez a csoport, hogy nem csak Scott lesz a főszereplő. Az első 2 évadban egyértelműen beszélhetünk Scott-ról, mint főszereplőről. Később azonban a főszereplő szó már az egész falkáját magába foglalja. Ezt is imádom a sorozatban: nem Scott lesz a középpontba, vagy legalábbis nem teljesen. Mert persze szurkolunk Scott-nak meg minden, de a mellékszereplőnek indult karakterek egyszerűen olyan jók, hogy nyilvánvalóan muszáj volt nagyobb szerepet kapniuk. A többiek is ugyanolyan fontosak a történések szempontjából, az ő fejlődésüket is megfigyelhetjük, bár talán Scott-ról egy kicsit többet tudunk. Én azonban kitartok amellett, hogy Scott "falkája" a főszereplő. És szerintem ez az egyik nagy ereje a sorozatnak.

Kedvenc párosaim
Scott és Stiles- Ilyen az igazi barátság, kérem! Scott és Stiles inkább már testvérek amúgy is: Stiles soha nem hagyta magára a legjobb barátját, pedig az elején nem volt éppen leányálom Scott vérfarkas léte. És persze Scott sem mondott le egy pillanatig sem Stiles-ról a Nogicune dolog során.
Lydia és Stiles- A sorozat két lángelme. Először azt hittem, hogy össze fognak jönni, de később rájöttem, hogy nem igazán illenek össze. Viszont kiváló páros, mert bármit megoldanak.
Malia és Stiles- Malia viszont határozottan illik Stiles-hoz, és én határozottan nem láttam ezt jönni. De kellemes meglepetés volt.
Scott és Derek- Az eleinte nem éppen rózsás viszony később igazi barátsággá alakult: Scott és Derek egyenrangúak lettek egymással.

Szereplők (enyhe SPOILER)
Scott (Tyler Posey) a kezdeti főszereplőnk, aki valószínűleg a legnagyobb személyiségfejlődésen ment keresztül. Az elején foggal-körömmel harcolt a vérfarkasság ellen, később viszont elfogadta ezt és a vele járó felelősséget. Nagyon tetszett, hogy megmutatta, hogy anélkül is lehet valaki Alfa, hogy folyton öldökölne vagy szörnyeteggé változna. Ő azért érdemelte ki, mert mindig megvédte a barátait, és nem volt erőszakos vérfarkas, sőt nem is akart Alfa lenni, nem volt hataloméhes.
Stiles (Dylan O'Brien) a legnagyobb kedvencem. Már akkor is az volt, amikor az első két évad során a haja katasztrófális volt. Szerencsére a 3. évadra megengedték neki, hogy megnövessze, ami nagyon jót tett a látványnak. Stiles, bár nem rendelkezik természetfeletti képességekkel, mégis ő az egyik legfontosabb szereplő, mert vág az esze, nem kicsit. Nagyon megérdemelt már egy barátnőt, Malia pedig pontosan neki való. Stiles sikeresen átvészelt egy Nogicunét is, és itt megjegyzem, hogy milyen nagyszerű színész is Dylan O'Brien. Az Útvesztőből ismerős lehet, és nagyon jól alakítja Stilest, különösen, amikor a karakterét megszállta a Nogicune.
Derek (Tyler Hoechlin) a másik imádnivaló karakter, minden szúróssága ellenére is. Szegény elég sok tragédiát megélt, és rengeteget változott a 4. évad végére, szerencsére a javára. És azt viszont láttam, hogy össze fog jönni Braeden-nel, amit csak támogatok.
Lydia (Holland Roden) karakterét nem igazán értettem. Az első évad során nem igazán értettem, hogy miért van itt ez a csaj, mit akar, mit csinál, mi a szerepe. De a 3. évadra már ő volt az egyik kedvenc karakterem, az egész hátborzongató Banshee-cuccal együtt. És nagyon örültem neki, hogy szakítottak Jackson-nal, mert Lydia jobbat érdemel. És ijesztően okos. Ijesztően.
Allison (Crystal Reed) volt az egyik kedvencem. Kicsit badass főhősnő volt nekem, az egész vadász dologgal. Nagyon szerettem a párosukat Scott-tal, nekem az Isaac-vonal nem annyira jött be.
Kira (Arden Cho) teljesen más személyiség, mint Allison. Kira-t egyszerűen nem lehet nem imádni, olyan aranyos, és halállaza kitsune. Azt gondoltam, hogy nem fogom szeretni Scott következő csaját, de szerencsére nem így lett.
És most, a legnagyobb kedvencem, a leglazább és jófejebb karakter valaha: az edzőő (Orny Adams)!! Komolyan, haláli ez az ember, és én követelem, hogy adjanak neki egy külön sorozatot, mert megérdemli.
Kedvenc karaktereim még: Jordan Parrish (Ryan Kelley), Malia (Shelley Henning), Alan Deaton (Seth Gilliam), Stilinski seriff (Linden Ashby)

Problémák
Bármennyire is imádom a Teen Wolfot, azért ez a sorozat sem tökéletes. Például néha nagyon érthetetlen és kusza az egész történet. Oké, hogy később megmagyarázzák, de akkor is: volt olyan rész, aminél azt hittem, kihagytam egyet, mert nem értettem semmit. Nagyon zavaró még, hogy néha elkezdenek egy témát, szálat vagy dolgot behozni, aztán egyik részről a másikra el is felejtik. Egyik részben még van valami probléma, másik részben már szó sincs róla.
Másik nagy hiba, hogy nem igazán tudunk sokat a természetfeletti lényekről bővebben. Nekem például még rengeteg kérdés jut eszembe a vérfarkasokkal kapcsolatban, vagy éppen a kitsune-ket illetően. Ezt kicsit bővíthetnék, de egyébként ezek a fő problémák.


Összességében egy nagyon jó, izgalmas sorozat, tele mindennel, ami szem-szájnak ingere. Ha megfogadtok egy jó tanácsot, és nem akartok spoilert magatoknak, akkor ne nagyon nézegessétek a sorozat angol nyelvű Wikipédia oldalát, mert egyszer én is megégettem vele magam! :)

Adatok
Eredeti cím: Teen Wolf
Magyar cím: Farkasbőrben
Műfaj: tinidráma, természetfeletti dráma, romantikus
Rendező: Jeff Davis
Főszereplők: Tyler Posey, Crystal Reed, Dylan O'Brien, Tyler Hoechlin, Holland Roden, Colton Haynes, Shelley Hennig, Arden Cho, Dylan Sprayberry
Eredeti csatorna: MTV
Hivatalos premier: 2011. június 5.
Műsoridő: 41 perc
Részek száma az 1. évadban:12
                           2. évadban:12
                           3. évadban:24
                           4. évadban:12

3 megjegyzés:

  1. Basszus ezt véletlenül nem én írtam?o.o Emberemre találtam, mert mintha én írtam volna, annyira hasonló az amiket (nem) szerettünk:D Mint pl. Stiles haja, ami az 1. 2 évadban valami siralom volt, már visszaszámoltam a 3. évadig (mert amúgy Dylan miatt kezdtem el nézni a TW-t) :D Akkor az érthetetlen dolog. Egyszer visszanéztem, hogy biztos jó részt nézek-e, mert mintha kihagytak volna egyet... Az Isaac-Allison szál nekem sem volt a kedvencem...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. És a Wikipédiás dolog... 2x én is megégettem vele magam. Az 1. évadnál, amikor már azelõtt tudtam, hogy Peter az alfa, mielõtt egyáltalán megjelent az alfa dolog... Na meg a kanima mesternél... Amikir helyesnek találtam Matt-et, tudni akartam az eredeti nevét, de akkor még a Matt-et sem tudtam, így beleolvastam a szereplõkbe ,, Fotós, Õ a kanima mester"... Na mondom cseszd meg. Ez volt 2 résszel azelõtt, mielõtt kiderült volna... Ennyit az én szerencsémrõl... :D

      Törlés
    2. Én Allison haláláról szereztem tudomást túl korán, meg arról is, hogy Lydia banshee. Szidtam is magam rendesen, hogy miért néztem utána?? :D Azóta óvatosabb vagyok. Amúgy amikor megnéztem az első részt, én sem hittem el, hogy az ott Dylan O'Brien, mert én először az Útvesztőbe láttam, és ott már jó haja van. De még akkor is ő volt a kedvencem, ha szar haja volt. :)

      Törlés