2015. március 22., vasárnap

"Mi vagyunk a megoldás."

A bejegyzésben SPOILER előfordulhat!

Már majdnem egy éve várok erre a filmre és sikerült a premier után egy nappal megnéznem. Bár, amilyen gáz vagyok, ez a film volt az első 3D-s film élményem. Ami mellesleg király. Szóval, tegnapelőtt este beültem a Lázadóra, izgatottan, hogy tartja-e a könyv és az első film színvonalát. Elégedetten jöttem ki. Azt itt azért meg kell jegyeznem, hogy a Lázadónak nem volt könnyű dolga. Személy szerint nekem a második rész a kedvencem, tehát azért figyeltem, hogy mennyire hasonlít a könyvre. És persze ott van az első film nagy sikere, és az, hogy nagyon jól adaptálták a vászonra. Kicsit elfogultan ültem be a filmre, bevallom, de nem kellett csalódnom. természetesen vannak hibái a filmnek, de én így is imádtam.
A történetben Tris, Tobias, Peter és Caleb szerencsésen elmenekültek a Bátraktól, és sikeresen leállították a Bátrak szimulációját. A Barátságosaknál kapnak menedéket, de Jeanine, a Műveltek vezetője nem nyugszik, amíg az összes Elfajzottat el nem kapja. Eközben Tris küzd a szülei elvesztése miatti gyásszal és barátja, Will megölésnek bűntudatával. Kész feláldozni magát, hogy mások életét megvédje.

Nos, akkor kezdjük a hibákkal. Először is, rettenetesen sok kimaradt a könyvből. Tudom, tudom, a film nem ugyanaz mint a könyv, nem lehet annyi mindent belesűríteni blablabla..... De azért tényleg sok kimaradt. Például, az egész Marcus-Tris szálat fogták, és sutba dobták. Persze, ezt megértem, ugyanis így is épphogy belefért a film a két órába. Nem sok üresjárat volt, az biztos. Az első filmben sok jó poén volt, és a második könyvben is, de ezekből most sajnos sok kimaradt, szerintem idő hiányába. Bár ami volt poén, azon is csak a barátaim meg én röhögtünk (?). Csak kicsit éreztük hülyén magunkat... Na mindegy. Rövid volt a Barátságosaknál töltött idő, és kihagyták a kedvenc jelenetem a végéről, amikor Tris és Tobias Tobias-ék régi házába vannak. Akik olvasták a könyvét tudják. Nyilván ez csak annak hiányozhatott, aki olvasta a könyvnek. És itt térünk rá arra, hogy miért szeretem ezt a filmet  hibái ellenére. Mert úgy hagyott ki részeket, hogy azok nem hiányoztak és logikusan fűzte össze a többit. És azért sem, mert a végét nagyon-nagyon szépen újra dolgozták és összerakták. Igazából, ha jól emlékszem, nincs nagyon sok közös a könyv és a film végében, csak a fő történés, a bizonyos videó kikerülése egyezett. De, nem volt kifogásom, mert nagyon lekötötte a figyelmem és teljesen hihető logikus és jó volt, na. Szóval, igazából a film egyszerre volt hű a könyvhöz és változtatott a könyv cselekményen. Szerintem ez ezért egy nagyon jó könyvadaptáció.
A történet még így is nagyon jó volt. Szerintem egy könyvadaptációnak nagy kihívása, hogy azoknak is izgalmas legyen, akik olvasták a könyvet. A Lázadó átment a teszten! :) Pörgős, akciódús volt az egész, de volt néhány "nyugisabb" jelenet, amikor az ember kifújhatta magát. Az egyik legnagyobb erőssége ennek a filmnek Tris karaktere. Egyszerűen tökéletesen mutattak be a karakterében végbement változást. Tris bármit képes megtenni a szeretteiért, de eközben azt is jól láthattuk, hogy mit tett a világ egy 16 éves lány lelkével és személyiségével. Nekem ez a része személy szerint sokkal jobban átjött itt, mint a könyvben. Az orrunk előtt láttuk a belső küzdelmét, hogy a bűntudat és a gyász felemészti őt, az addig kissé naiv és átlagos lányt. Tris megváltozott, felnőtt ahhoz a világhoz, amiben él, és ezt gyönyörűség volt látni. Külön szeretem a megoldást Tris önmarcangolására. Sokszor pufogtatott frázis, de igaz: az embernek saját magának kell megbocsátania. Ami nem annyira jött át, az Tris és Tobias "harca". A könyvben, érthető módon nagy hangsúly van ezen. A filmben ugyan nem is hiányzott annyira, hiszen a pár konfliktusának fő forrása, Marcus, nem kapott nagy szerepet itt. Néha azért fel-felbukkant, hogy egymással is harcolnak, de nagyobb hangsúly volt azon, hogy egymásért harcolnak. Vagyis, ez így nem is teljesen helytálló, mert Tobias igazából "csak" Tris-ért küzd, de érte nagyon. Mindent megtesz, hogy életben tartsa Trist, amitől nekem, aki olvastam a harmadik könyvet, sírhatnékom támadt. Tris ellenben nem csak Tobias-ért harcol, hanem egy jobb világért is. Benne megvan az, ami egy ilyen harchoz szükséges. A történtek pedig ezt a képességet csak még jobban előhozta benne. Kibírtam volna még több Tris-Tobias jelenetet, de amik voltak, nagyon szépek voltak és tökéletesen érzékeltették, hogy mennyire befolyásolják egymást. Például ha dühösek voltak valamiért, akkor a másik lenyugtatta, nehogy hülyeséget csináljon. Ha szomorúak voltak, vigasztalták egymást. Jól ellensúlyozták a filmbéli világ és Jeanine kegyetlenségét, Caleb
árulását ezek a meghitt pillanatok Tris ás Tobias között, megmutatta, hogy bármilyen rossz helyzet is alakult ki, mindig van valami/valaki, amibe az ember kapaszkodhat. Emellett hangsúlyozta, hogy a kapcsolatuk nem csak valami futó kaland, hanem akkor is kitartanak egymás mellett, amikor a világ szétesik körülöttük.
Nagyon tetszett, hogy most alkalmunk nyílt a többi csoport működésébe is belepillantani. Amúgy azt hittem, hogy nem ölik meg Jeanine-t, de szerencsére Evelyn csinált valami hasznosat is a film alatt.

Szereplők
Shailene Woodley csodás színésznő, nem kis munka volt Trist alakítani a számára. Mivel ilyen nagy hangsúly volt a főszereplőnőn, ezért Shailene-n is sok múlott a film sikerességén. Szép munka! :)
Theo James játszotta Tobiast, aki miatt sokszor olvadoztam a moziszékben. Jól megtalált egyensúly, nem túl nyálas, de romantikus. Azt imádom még Tobias karakterében, hogy bár a hangsúly Tris-en van, neki is nagy szerepe van az egészben, nem csak annyi a dolga, hogy a főszereplőnő kiegészítőjeként szexi legyen és jóképű. Nem nyomták el, adtak a karakternek teret, az pedig, hogy jól néz ki, csak bónusz. Bár azért elég nagy bónusz....
Miles Teller sziporkázott Peter-ként, akit egyébként egyszerre szeret az ember és utál. Tobias anyját, Evelynt játszó Naomi Watts pedig nagyon szép, meg minden, de szerintem szemtelenül fiatal ahhoz, hogy Tobias anyja legyen. Kate Winslet-nek pedig még mindig nagyon jól áll a gonosz Jeanine.

Összességében egy színvonalat tartó, élvezhető és érhető film, ami természetesen újabb elvárásokat teremtett a következő filmre vonatkozóan! :)

Adatok
Eredeti cím: Insugent
Magyar cím: A lázadó
Idő: 119 perc
Rendező: Robert Schwentke
Forgatókönyvíró: Brian Duffield, Akiva Goldsman
Szinkronizált
Szereplők: Shailene Woodley, Ansel Elgort, Theo James,  Kate Winslet, Miles Teller, Naomi Watts, Jai Courtney, Zoë Kravitz

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése