2014. október 23., csütörtök

„Üdv a Tisztáson!”

Thomas egy hideg, sötét liftben tér magához, s az egyetlen dolog, amire emlékszik, az a keresztneve. Minden más eltűnt az emlékezetéből. Amikor a lift ajtaja kinyílik, Thomas a Tisztáson találja magát egy csapat srác között. A Tisztáson élő fiúk mindennap Futárokat küldenek a lakóhelyüket körbeölelő Útvesztőbe, amelyet nehéz kiismerni, mivel a falai minden éjjel elmozdulnak. Thomas, az utolsóként érkező újonc számára egyre inkább nyilvánvalóvá válik, hogy az Útvesztő egy kód, ami megfejtésre vár. Úgy dönt tehát, hogy ő is Futár lesz. Annak viszont, hogy a megfejtés közelébe kerüljön, komoly ára van: például olyan lényekkel is találkoznia kell, akik elől mindenki más menekül.
EGYSZER CSAK MINDEN MEGVÁLTOZIK…
…megérkezik a Tisztásra az egyetlen lány, Teresa, aki nemcsak Thomasra lesz nagy hatással, hanem az egész csapat sorsára is.
James Dashner trilógiájának első kötete egyszerre borzongató, izgalmas és elgondolkodtató. Az Útvesztőben megidézett világra akkor is kíváncsiak vagyunk, ha nem valljuk be. A tudatalatti és az emlékezet különböző szintjei mindannyiunk életét befolyásolják, és Dashner erre az ismerős érzésre építi Az Útvesztőt, és csalogat bennünket egy saját szabályai szerint működő másik világba, a Tisztásra, ahol a fantázia és a valóság egyszerre van jelen.

A könyv és én
Szerelem volt első látásra a filmmel, és kíváncsi voltam az alapműre.
Történet
Thomas egy liftben ébred, és nem tudja, hogyan került oda. A lift egy helyre viszi, ahol több fiú lakik: ők is ugyanígy érkeztek. Nem tudják honnan jöttek, nem tudják, ki küldte őket oda. Csak azt tudják, hogy túl kell élniük. Ugyanis a Tisztást körülveszi az Útvesztő, ahol a Siratók élnek, amelyeknek a szúrása előidézi az Átváltozást. Thomas nehezen illeszkedik be, ő nem tud belenyugodni a helyzetbe. Miközben próbálja összerakni a kirakóst, megérkezik az első és egyetlen lány, Teresa a Tisztásra. Felbukkanásával még több kérdés merül fel.

Véleményem
Nem csalódtam, a könyv is fantasztikus! Nem tudom megmondani, hogy jobb-e mint a film, de az tény, hogy mindkettő zseniális. A világfelépítés nagyon jó, mindent megtudunk a Tisztásról, és az ott élőkről. Valószínűleg már a filmnél említettem, hogy mennyire jó az Útvesztő ötlete. Nem csak a túlélniük kell, hanem gondolkodni a kiúton. 2 év hiábavaló keresés után természetes, hogy vannak mélypontok. Azt továbbra sem értem, hogy a fiúk a Tisztáson hogyan tudtak belenyugodni ebbe az életbe. Szerencsére Thomas felrázza a népet. Köszönet érte! Bár a vége után is maradtak bennem kérdések, de nagyjából összeállt a kép. Elég bizarrnak tartom, hogy néhány tudós úgy érzi, istent játszhat. Jó, értem én, hogy a világot akarják megmenteni, de akkor is, gyakorlatilag gyerekekkel kísérleteznek, méghozzá elég kegyetlen módon. Ráadásul az is érdekel, hogy Thomast és Teresa-t miért küldték oda? Egyszer még alkotók, aztán őket is a Tisztásra küldik? Miért? Azt sem tudom, hogy kik vitték el a túlélőket. Izgalom volt bőven a könyvben, még úgy is, hogy tudtam, nagyjából mi fog történni. Az Átváltozást viszont nem teljesen értem. Mi céljuk volt vele az alkotóknak? Vagy ez is csak egy Változó volt? Azt sajnálom, hogy a filmből kimaradt az Útvesztő megfejtése, mert az briliáns volt. Komolyan, James Dashner-nek nagyon sok szabadideje van, hogy ilyen eszement zsenialitásokat kitalál. Nem is tudok nagyon mit mondani azon kívül, hogy imádtam! Mellesleg nagyon ötletes volt, hogy tudósok neveit kapták a fiúk.
Kis megjegyzés a filmmel kapcsolatban: valóban voltak változtatások, de szerintem teljesen korrektek és érthetőek voltak, és sikeresen meghagyták a könyv fantasztikusságát, és logikus volt így is.
A következő rész a Tűzpróba címet kapta, és nagyon kíváncsi vagyok rá!

Szereplők
Thomas karakterét továbbra is bírom, egy okos és kitartó fiú, aki nem adja fel. Én biztos nem lettem volna kitartó egy ilyen, finoman fogalmazva szar helyzetbe. De ő már csak ilyen király, én nagyon bírom.
Teresa szerencsére itt többet szerepelt, mint a filmben, és eléggé bírtam a csajt. Nem nyafogott, és elég kemény a csaj. Tuti, hogy együtt voltak Thomas-szal az Útvesztő előtt.
Newt itt is az én szívszerelmem, imádtam a csávót! A szarkasztikus beszólásai voltak a könyv fő humorforrásai. Többet nem is mondok, mert a végén még másnak is kell, az pedig sajnos nem lehetséges.
Az nem tetszett, hogy Alby elég negatív karakter volt, Minho viszont itt még szimpatikusabb volt, mint a filmben.

Összességében egy nagyon jó könyv, és bár a film is jó lett, nagyon megéri elolvasni a könyvet.

Az író: James Dashner
Georgia-ban született, 5 testvére van. Duluth High School-ban és Brigham Young University-n érettségizett. Feleségével 4 gyerekük van.
http://jamesdashner.com/

Borító: Nagyon tetszik, tökéletesen látszik a Tisztás és az Útvesztő.
Kedvenc szereplők: NEWT!!, Thomas, Teresa, Chuck, Minho
Kedvenc jelenet: amelyikbe Newt szerepel, Thomas és Teresa megfejtik az Útvesztőt
Kedvenc idézet: "– Ha nem félsz – mondta Alby –, akkor nem vagy ember."
Szívszerelmem, Newt 
Kiadó: Cartaphilus, 2012
Ár: 2990 Ft
Oldalszám: 362 oldal
Műfaj: disztópia
Hol sikerült lecsapnom rá?: kölcsönkaptam
Sorozat: Útvesztő 1.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése