2014. október 12., vasárnap

"Az Útvesztőé vagyok.”

A fenti állítás teljesen és totálisan igaz, bár szerencsére nem a filmbeli értelemben. Emiatt előrebocsátom, hogy ez a bejegyzés egy kicsit elfogult lesz az Útvesztő iránti rajongásom miatt, nézzétek el nekem!

Az alábbiakban SPOILER előfordulhat!
Igazából nem is akartam megnézni a moziban. Terveztem, hogy elolvasom a könyvet, de mindig csak tologattam. Aztán, mivel a barátnőimmel megláttuk, hogy a hétvégén Filmünnep van, és ezért alacsonyabbak a jegyárak, úgy döntöttünk, hogy ezt nem hagyhatjuk ki. És végül az Útvesztőre esett a választásunk. Viszont nem volt időm előtte elolvasni a könyvet, így most hanyagolnom kellett az előbb a könyv, aztán a film filozófiámat. Bevallom, nem nagyon néztem még úgy filmet, hogy nem olvastam el a könyvet, szóval ez egy kellemes meglepetést okozó élmény volt. És nem csak ez!
A történetben Thomas egyedül ébred egy liftben. Amikor kinyílik a lift egy csapat srácot lát maga körül. Megtudja, hogy a Tisztáson van, és hogy mindenki így érkezett, havonta egy új fiú. A Tisztás vezetője, Alby elmeséli neki, hogy az Útvesztő veszi körül a lakhelyüket, és hogy biztosak benne, hogy az az egyetlen kiút. Ezért a futárok mindennap bemennek az Útvesztőbe, és próbálják felderíteni a labirintus minden zegzugát. Viszont estére vissza kell érniük, mert az Útvesztő bezárul, és senki nem éli túl az éjszakát az Útvesztőben, a Siratók miatt. Thomasnak azonban sikerül, sőt meg is öli az egyiket. A Tisztáson lévők érzik, hogy változások közelegnek, amit csak megerősít az egyetlen lány Theresa érkezés. Thomasnak ki kell deríteni, hogy kik és miért küldték ide, valamint, hogy hogy juthatnak ki.
Be kell vallanom, teljesen le vagyok nyűgözve ettől a filmtől. Tegnap este, a mozi teremben kezdődött, és még most is tart. Őszintén, imádtam az Útvesztőt. Annak ellenére, hogy nem olvastam a könyvet, értettem és szerettem a filmet. Hallottam, hogy történtek változások a könyvhöz képest, de ez szerintem elkerülhetetlen egy könyvadaptáció esetén. Mert a befogadó közönség, és az adott mű eszközei is eltérnek film és könyv esetében. De az ilyen jellegű változtatásokat lehet okosan is csinálni. A barátnőm, aki olvasta a könyvet, említette, hogy igen, voltak változások, de ennek ellenére imádta a filmet. Egy későbbi bejegyzésben a könyvről majd visszatérek rá, hogy olvasása után is egy okos filmadaptációnak látom-e.
Mindenesetre a filmnek nem kevés feladata volt, és sok helyen megbukhatott volna a dolog. Egy kétórás filmbe kellett belesűríteni a főbb karakterek bemutatását, a közöttük lévő kapcsolatokat, bemutatni a Tisztást, az Útvesztőt, a Tisztás hierarchiáját, közben kutatni kellett azok után, akik oda küldték őket, keresni kellett a kiutat, ráadásul még akciójelenetekkel, és egy a filmhez méltó lezárással is meg kellett spékelni ezt. Na, most, ez nem kis feladat. Nagyon nem. És mégis, elfogultság ide vagy oda, a filmnek sikerült ezt egy élvezhető és szerethető dologgá gyúrnia. Nagyjából annyi volt a problémám, hogy a Tisztás bemutatása kicsit gyors volt, Teresa karakterét nem mutatták be annyira és nem tudtuk meg mindennek az okát, nem magyaráztak el mindent, például a Siratók funkcióját a film végének fényében sem értettem. De ennyi. Minden mást tökéletesen megoldott. És ezért lesz ez egy okos film. Külön imádtam benne az akciójeleneteket. Nem tapasztaltam még ilyet, de én is tökéletesen beleéltem magam azokba a helyzetekbe, amelyekbe a szereplőink. Például amikor Thomas az Útvesztőben töltötte az éjszakáját, és találkozott egy Siratóval. Nekem is halálfélelmem volt, na meg frászt kaptam attól a ronda izétől, a kényelmes mozi székemen. És ez zseniális. Ugyanis, ilyen szempontból film és könyv ugyanaz: akkor lesz igazán jó, ha be tudja vonzani a befogadót, és az teljes mértékbe beleéli magát a történetbe. Ettől lesz igazán jó. Míg bent voltam a moziba, nem is érdekelt semmi más csak az Útvesztő. Ilyen hatást akar minden film elérni, de nem mindegyiknek sikerül. Az Útvesztőnek sikerült.
Zseniálisnak tartom még az alapötletet is. Az Útvesztő és a Tisztás gondolata kellően elmebeteg ahhoz, hogy nagyszerű legyen. Tetszett fiúk összetartás a Tisztáson. Példaértékű, olyasvalami, amit a való világban is megirigyelhetnénk. Érdekes volt Gally nézete a Tisztásról. Azt mondta róla, hogy „ez az otthonuk”. Fura ezt mondani a nem éppen otthonos és biztonságos Tisztásra. de nem tudom, hibáztatni Gally-t. Valamibe kapaszkodnia kell, ha arra ébred, hogy csak a nevére emlékszik, valaki elvette az emlékeit, és odaküldte a Tisztásra. Nincs semmije a Tisztáson kívül. Nem emlékszik e kinti világra, így azt se tudja, hogy van-e ott például családja. Otthona. De a Tisztást ismeri, és az ott élőket is. Elfogadta a sorsát.
Pontosan ez adja az egyik fő konfliktust Gally és Thomas között.  Gally elfogadta a sorsát, ellenben Thomas-szal. Ő kérdezősködik, kíváncsi, tudni akarja, ki küldte őket oda, mi van az Útvesztőben. Nem tud belenyugodni abba, hogy a Tisztáson kell leélnie az életét. És én egyetértek vele. Valószínűleg én sem hagynám annyiban, hogy jól van, beilleszkedek, anélkül, hogy tudnám, mi történt. És Thomas ezzel a hozzáállásával a többiek eddig lappangó kíváncsiságát is felébreszti. A többi fiú is rájön, hogy igenis tenniük kell valamit, bármit, amit ilyen kötött körülmények között tudnak.
A film látványvilága lenyűgöző volt, különösen jó lett az Útvesztő. És hála Istennek nem szinkronizálták le. Én jobban szeretem a feliratot, de ha valakinek a szinkron tetszik, legyen vele boldog.
A vége nekem nagyon tetszett. Igyekszem nem elspoilerezni. Szerencsére nem totális függővég, de nem is teljesen lezárt. Megtalálta az egyensúlyt a kettő között. ugyanis kaptunk néhány információt arról, hogy mi is volt az Útvesztő célja, és hogy kik küldték őket oda, de maradt még bőven rengeteg megválaszolatlan kérdés. Ezért, és a következő próbáért is be fogok ülni a 2. részre is! 

Szereplők
Thomas, akit Dylan O'Brien játszik, nagyon szimpatikus karakter. Nagyon kedveltem, hogy okos, bátor, kitartó, és akkor sem adja fel az elveit és nézeteit, amikor Alby és Minho után megy az Útvesztőbe. Ezt tisztelem benne. Ennek ellenére, mint pasi, nem annyira jött be. Számomra Newt volt az, aki minden jelenetet, amelyben szerepelt, bearanyozott.
Newt-ot Thomas Brodie-Sangster alakítja, és imádtam az egész srácot! Laza volt, jófej, és imádnivaló! És cuki, és szőke, és kell nekem egy Newt-t! Most!!
Gallyt egyáltalán nem bírtam, már csak azért sem, mert a színésznek, Will Poulter-nek fiú létére egyszerűen annyira vékonyra volt szedve a szemöldöke, hogy ha bármikor feltűnt, nem tudtam figyelmen kívül hagyni. Mint említettem, nem hibázatom a Tisztásról való felfogása miatt, de nem értek egyet ezzel, és a módszereivel sem.
Teresa-t, akit Kaya Scodelario jelenít meg, mint említettem, nem ismerhettük még meg annyira, de az sejthető volt, hogy neki is nagy szerepe van ebben az egészben. Amit eddig láttam belőle, az tetszett.
Mihno-t és Alby-t nagyon bírtam, Ava Paige-et viszont rühelltem.

Összességében egy nagyszerű, zseniális film, amit mindenképp érdemes megnézni, könyv olvasása nélkül is. És persze szerepel benne Newt. Egyszer biztos leszállok róla…..


Adatok
Eredeti cím: The Maze Runner
Magyar cím: Az Útvesztő
Idő: 113 perc
Rendező: Wes Ball
Forgatókönyvíró: Noah Oppenheim, Grant Pierce Myers, T.S. Nowlin
Feliratos
Szereplők:
Dylan O’Brien, Kaya Scodelario, Will Poulter, Thomas Brodie-Sangster, Patricia Clarkson, Chris Sheffield, Ki Hong Lee, Blake Cooper, Aml Ameen 
Korhatár: 16

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése