2014. január 4., szombat

Varázslat a jéggel

Első filmes bejegyzésben egy értelmes és aranyos meséről lesz szó, ami igazi téli film. Ez a Jégvarázs!
A bejegyzés SPOILERT tartalmazhat!


A nővéremmel néztem meg a moziban, és nem, minket nem zavart, hogy a többi néző 10 év alatt volt...Ennek ellenére is élveztük, és mindenkinek ajánlom! Hogy miért? Mert a Jégvarázs régóta a legértelmesebb mese, aminek igazi mondanivalója van. És, igen ez testvéri szeretet fontossága és ereje. Nincs elnagyolva, annak
ellenére, hogy a film megoldása végül ez lesz. Mert a testvéri szeretet tényleg ilyen. Hiszen ha nem a testvérünkért tennénk meg mindent, akkor kiért? Igen, persze, tudom, néha idegesítő, legszívesebben néha eltüntetnéd és megeszi a csokidat, de én mindig fontosnak tartottam a kapcsolatomat a testvéremmel.
Mert néha elegem van belőle, de tudom, hogy ha kérdésem, problémám, örömöm, bármim van és nem tudom, kihez forduljak, akkor ő mindig ott van. Mert ha félek, hogy mások elítélnek, a testvérem akkor is mellettem van és számíthatok rá, és bármilyen hülyeséget is csinálok, akkor is szeret.  És igen, ezt a filmet mindenki a testvérével nézze meg, és adjon hálát, hogy van neki.

A mondanivaló köré kanyarított történet röviden: Elsa és Anna testvérek és jó barátnők egyben. Elsa
azonban egy kicsit más, mint a húga: bármit jéggé tud változtatni. Egy alkalommal, amikor együtt játszanak, Elsa véletlenül megsebesíti a húgát. Annának ki kell törölni az emlékeit, tehát elfelejti nővére különleges képességét. Elsa ezután, húga érdekében, eltávolodik tőle, egyedül próbálja irányítani erejét. Évek telnek el, a testvérek már szinte nem is beszélnek egymással, egészen addig amíg szüleik váratlanul meg nem halnak, így Elsa kerül a trónra. Egy kisebb összetűzés miatt azonban leleplezi magát az emberek előtt, majd elmenekül. A királyság uralkodó nélkül, és hóba fagyva:ezek után Annára vár a feladat, hogy megmentse a királyságot és megkeresse nővérét...


 A történet egész jó, kicsit kiszámítható, de mégiscsak egy meséről beszélünk. Anna természetesen nem marad segítők nélkül, de erre még visszatérek. Én nagyon szerettem Elsát, főleg azért, mert egy nagyon erős karakter: egyedül van, és az egyetlen barátját, a húgát is kénytelen ellökni magától, magának kell megküzdenie a másságával. És lehet, hogy túl sokat magyarázok a sztoriba, de végiggondolva van itt még valami: Elsa nem akarja, hogy bárki megtudja, hogy ő más, mert fél az emberek reakciójától. Rájöttem, hogy mi is pont azt tesszük, amit Elsa: félünk a többi ember véleményétől, ezért inkább elrejtjük a másságunkat, a valódi énünket. Szerencsére Elsa rájön, hogy csak akkor lehet boldog, ha önmaga lesz, és ahhoz, hogy a többi ember elfogadja a másságát, előbb neki kell elfogadnia magát. Számomra ez is egy fontos üzenete a filmnek és miközben erre rájöttem, Elsa karaktere sokat fejlődik. Ebben sokat segít neki a húga, Anna, aki előbb elfogadja testvére különlegességét, mint ő maga. Már csak ezért is szükségünk van a testvérekre: segítenek, hogy elfogadjuk magunkat.


Az elején kicsit szokványos mese kezdés van: Anna találkozik a herceggel, akivel 1 nap után össze akar
Anna, Olaf és Kristoff
 házasodni. Szerencse, hogy ezt Elsa nem hagyja! Nagyon tetszett hogy a Disney rájött erre: mennyire hihetetlen, hogy 1 nap után összeházasodnak, pedig szinte az összes Disney-mesében ez van. Itt konkrétan a Disney saját magát röhögi ki: mekkora hülyeség hozzámenni valakihez, akit nem is ismerünk. És ez szinte így benne van a filmben: Kristoff világít rá erre, miközben Annával beszélget. Apropó, Kristoff! Segít Annának eljutni a testvéréhez, hűséges rénszarvasa, Sven segítségével. Szerettem Kristoff karakterét, jó páros voltak Annával és Sven is az kedvenc lett. Természetesen Olaf, a hóember nekem is az egyik kedvenc szereplőm. Vicces volt, aranyos és nem lehet nem szeretni. Amit még szeretnék megemlíteni, az Kristoff kapcsolata a kőtrollokkal. Ezzel is a család fontosságát szeretnék hangsúlyozni: igazából mindegy, hogy van-e vér szerinti rokonság, az a lényeg, hogy egy család szeresse egymást. A dalok és a többi elem pedig ellensúlyozta a a komolyabb mondanivalót a mese-hatással. A dalokat lefordították magyarra, szerintem egész jók, bár az angol verzióját csak a 'Legyen hó!' című dalnak hallottam, valószínűleg azért, mert a dalt Demi Lovato énekli, Let it go címmel és nagyon jó szám. Visszatérve a történetre:a végén a probléma megoldása nekem tetszett, Hans herceget pedig nem szerettem. Örültem, hogy a film végére Elsa végre elfogadta önmagát, és az Annával való kapcsolata is helyreállt.



Összességében egy szívmelengető aranyos mese, fontos mondanivalókkal, ezért azoknak is ajánlom, akik nem olyan gyermeklelkűek, mint én! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése