2014. szeptember 26., péntek

Kötelezők szerintem #2

Gondolom mindenki kapott kötelező olvasmányokat a nyárra. Amiket el kéne olvasni. Mert azért adják ki őket, hogy a fiatalokat olvasásra ösztönözzék. Ami jó. Na már most, egy könyvmolynak, mint például nekem, nincs szükség arra, hogy valaki olvasnivalót jelöljön ki, ugyanis én így is sokat olvasok a nyáron és év közben is. De elgondolkodtam, hogy mi lenne ha én nem lennék könyvmoly, sőt utálnék olvasni. A kötelezők megszerettetnék velem az olvasását? Szerény véleményem szerint nem. Elsősorban azért, mert ami kötelező, az egyáltalán nem csábító, sőt már maga az, hogy kötelező, szinte rád kiabál, hogy "Nehogy megtedd"! És nincs is jobb érzés egy kamasznak, mint dacolni azzal, amit mondanak neki (tapasztalat...). A másik dolog, amiért szerintem nem túl népszerűek a kötelezők, az az, hogy milyen könyvek a kötelezők. Nem éppen a fiataloknak való, mi? Legalábbis, amikor én olvastam (próbáltam) az Antigonét, akkor nem igazán tudtam élvezni, mert olyan régi nyelven íródott, hogy a felét nem is értettem. Szóval, a kötelezők egyáltalán nem a fiataloknak szólnak. Nem tagadom, hogy van bennük tanulság, és hogy fontos könyvek, de ettől még nem biztos, hogy a fiataloknak kellene kiszabni őket kötelezőnek. Bár volt olyan kötelező, amit én igenis szerettem, például az Egri csillagok, amit többször is elolvastam. Szóval természetesen vannak olyan kötelezők, amik tényleg jók, de azért érezni a többségen, hogy a diákoknak valami olyan kellene, ami a jelen korukról szól. Olyan könyvek, amelyek tanulságát a való életben is hasznosíthatják. Mert például hol fogom én használni az Antigoné tanulságát (már ha van)? Bocsánat, hogy mindig ezzel dobálózom, de nagyon utáltam ezt a könyvet. Egy ilyen könyv csak elrettenti a fiatalokat az olvasásától. Lehet, hogy sokan csak azért nem olvasnak, mert nem tudják, hogy mit érdemes olvasni. Szerintem a kötelezőknek ezt kellene megmutatni, könyveket ajánlani, amelyek alapján kereshet hasonlókat, és már kaptunk is egy újabb könyvszerető embert. Miután ezen elgondolkodtam, vettem a bátorságot, hogy készítsek egy listát olyan könyvekről, amelyeket én ajánlanék kötelezőnek. Amelyek a mai fiataloknak szólnak, a mai világról, a mai problémákról és azok megoldásáról, nem olyanok, amiket 1000 évvel ezelőtt írtak. Akkor azok is jók voltak, de a világ változik. Sajnos a kötelezők nem, de ha valakinek van ismerőse ez ügyben, nyugodtam mutassa meg neki ezt a listát. :)

Tehát itt az én kötelező olvasmányok listám második fele, amelyen a középiskolásoknak ajánlanék könyveket. (A számozás nem jelent sorrendet)

6. Jojo Moyes: Mielőtt megismertelek
Louisa Clark elégedett az életével: szereti a csendes kisvárost, ahol születése óta, immár huszonhat éve él, a munkáját a városka egyik kávézójában. Szereti a családját, a mindig hangos, zsúfolt házat, ahol apjával, anyjával, az Alzheimer-kóros nagyapával, a család eszének tartott nővérével és annak ötéves kisfiával él. És talán még Patricket is, a barátját, akivel már hét éve vannak együtt. Egy napon azonban Lou szépen berendezett kis világában minden a feje tetejére áll: a kávézó váratlanul bezár, és Lou, hogy anyagilag továbbra is támogathassa a családját, egy harmincöt éves férfi gondozója lesz, aki – miután egy motorbalesetben teljesen lebénult – depressziósan és mogorván egy kerekes székben tölti napjait…
Will Traynor gyűlöli az életét: hogy is ne gyűlölné, amikor egyetlen nap alatt mindent elveszített? A menő állása Londonban, az álomszép barátnője, a barátai, az egzotikus nyaralások – mindez már a múlté. A jelen pedig nem is lehetne rosszabb: nem elég, hogy önállóságától és méltóságától megfosztva vissza kellett térnie a szülővárosába, ebbe az álmos és unalmas városkába, a szülei birtokára, most még egy új gondozót is felvettek mellé, anélkül hogy kikérték volna a véleményét. Az új lány elviselhetetlenül cserfes, idegesítően optimista és borzalmasan felszínes…
Lou-nál és Willnél különbözőbb két embert keresve se találhatnánk. Vajon képesek lesznek-e elviselni egymást, és -pusztán a másik kedvéért- újraértékelni mindazt, amit eddig gondoltak a világról?

Miért ajánlom?: Nagyon szerettem azt a könyvet, de nem csak ezért ajánlom. Hanem, mert olyan szinten hatással van az emberre, és annyi igazság van benne az életről, halálról, az emberekről, hogy muszáj elolvasni. Főleg a tiniknek, mert ha ezt elolvassák, rájönnek, hogy mi is igazából a szerelem... Hosszabb vélemény itt.

7. J.A Redmerski: A soha határa
Camryn Bennett még csak húszéves, de azt hiszi, pontosan tudja, milyen lesz majd az élete. Ám egy vad éjszaka után az észak-karolinai Raleigh legmenőbb belvárosi klubjában ismerősei és önmaga elképedésére úgy dönt, otthagyja megszokott életét, és elindul a vakvilágba. Egy szál táskával és a mobiltelefonjával felszáll egy távolsági buszra, hogy megtalálja önmagát – és helyette rálel Andrew Parrish-re.
A szexi és izgató Andrew úgy éli az életét, mintha nem lenne holnap. Olyan dolgokra veszi rá Camrynt, amilyenekre a lány sosem hitte magát képesnek, és megmutatja neki, hogyan adja meg magát a legmélyebb, legtiltottabb vágyainak. Hamarosan ő lesz Camryn merész új életének központja – olyan szerelmet, vágyat és érzelmeket kelt, amilyeneket a lány korábban elképzelni sem tudott. De Andrew nem árul el mindent Camrynnak. Ez a titok vajon örökre összehozza őket – vagy mindkettőjüket elpusztítja?

Miért ajánlom?: Talán kicsit merésznek tűnik ez az ajánlat, de szerintem például egy végzős középiskolás már simán olvashatja. Főleg azért, mert ez a könyv az életről szól, arról, hogy gondold át, mit is akarsz kihozni belőle. Nekem sokat adott a könyv, a korhatáros jelenetek pedig ugyanúgy az életről szólnak. :)

8. Marie Lu: Legenda
A hajdani Los Angeles partvidékét elöntötte a tenger. Észak-Amerika két nemzetre szakadt; a Köztársaság hadban áll a Kolóniákkal. A jómódú környéken, az elithez tartozó családba született, tizenöt éves June kivételes tehetség. kötelességtudó, szenvedélyes, a haza iránt elkötelezett, nyitva áll előtte az út a Köztársaság legmagasabb katonai köreibe. A Lake Szektorban, a nyomornegyedben született, tizenöt éves Day a Köztársaság legkeresettebb bűnözője. De a szándékai korántsem olyan elítélendők, mint azt gondolnánk. Ők ketten két külön világban élnek, és talán sosem keresztezné egymást az útjuk, ám egy nap June bátyja gyilkosság áldozatává válik. Az első számú gyanúsított Day lesz. Ezzel kezdetét veszi a mindent eldöntő macska-egér játék, melyben Day kétségbeesett versenyt fut a családja életéért, miközben June elszántan igyekszik megbosszulni bátyja halálát. De az események megdöbbentő fordulatot vesznek. Rájönnek, kettejükben van valami közös, és azt is megtudják, milyen messzire hajlandó elmenni a hatalom, hogy megőrizze titkait.

Miért ajánlom?: Véleményem szerint ez a könyv kicsit háttérbe van szorítva, én is csak sokára vettem észre. Ami nagy kár, hiszen ez egy nagyon jó könyv! Egy disztópia, ami sajnos nem kapott figyelmet az Éhezők Viadala mellett. Remek karakterek vannak benne, olyanok, akikről tényleg példát lehet venni, emellett humoros, és sok dologra rávilágít a jelenünkbe.

9. Sarah Dessen: Altatódal
A szakítás tudománya… Remy mindig tudja, mikor kell megtartania A Beszéd-et egy srácnak – rögtön azután, hogy az első romantikus roham lecseng, de még mielőtt a dolgok túl komolyra fordulnának. Számtalan fiúval járt már, és rengeteget tanult az anyjától is, aki éppen az ötödik férjét fogyasztja. De akkor miért van az, hogy valahogy sehogy sem akarja ejteni Dextert? Pedig a srác olyan esetlen. És rendetlen. És szétszórt. Ráadásul zenész – épp úgy, mint Remy apja, akit a lány sohasem ismert, mert a férfi lelépett, még mielőtt ő megszületett volna. Lehetséges volna, hogy Remy kapcsolatokra vonatkozó szabályai egyszerre érvényüket vesztik? A regény az elismert szerző, Sarah Dessen magával ragadó története egy kőkemény fiatal lányról és egy fiúról, aki arra hivatott, hogy megpuhítsa.

Miért ajánlom?: Nem, nem csak azért, mert Sarah Dessen írta, bár az tény, hogy nagy rajongója vagyok. A fülszöveg szerintem a töredéket sem adja vissza annak, amit a könyv olvasása közben éreztem. A hangsúly Remyn, a főszereplőn van, aki nagy változásokon megy át, és szerintem nem rossz tudni, hogy változás rajtunk múlik.

10. Swati Avasthi: Ököl/Jog
A tizenhat éves Jace Witherspoon apja keze által átrendezett arccal régen látott testvére küszöbéhez ér 3,84 dollárral és egy titokkal. Megpróbál tovább lépni, új barátokat, új iskolát és új munkát találni, de hiába minden, ha nem képes elfelejteni, amit maga mögött hagyott. Édesanyját még mindig markában tartja az apja. És volt barátnője egy titkot őriz – ki tudja meddig. Kiderül, hogy vannak dolgok, amiktől nem lehet csak úgy elsétálni. – Swathi Awasthi lebilincselő képet fest arról, hogy mi történik utána. Miután, azt mondod, elég, miután lelépsz hogyan kezdj el ismét élni? Az olvasó egész biztosan nem tudja abbahagyni ezt a letehetetlen könyvet.

Miért ajánlom?: Sajnos a családon belüli erőszak is egy olyan probléma, amivel szembesülünk manapság. Ez a könyv nem pont a verésre koncentrál - hanem a következményeire. Arra, hogy ha akarsz, kijuthatsz, de ha nem hagyod, akkor segíteni sem tudnak. A döntésről szól, hogy bármi történik veled, mindig dönthetsz valamiről.

Ennyi volt az én kötelezők listám, lehet, hogy jövőre is csinálok ilyet! :) Addig is figyeljétek a blogot, mert a hétvégi szülinap alkalmából nyereményjáték várható. :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése