2014. augusztus 6., szerda

Na de mi van a TV-sorozatokkal? - Különkiadás #1 - Pretty Little Liars 1. évad

Megnéztem a Pretty Little Liars című sorozat első évadát, és megpróbáltam a régi sorozatos formátummal feldolgozni, de valahogy nem jött össze, szóval ebben a bejegyzésben az egész évadról mondok ítéletet.
A sorozattal már több helyen is találkoztam, néhány osztálytársam is nézi. Nagyon szeretem a sorozatokat, de sajnos suli időben örülök, ha az éppen futó sorozataimat meg tudom nézni. Úgyhogy nyáron szoktam olyan sorozatokat nézni, amelynek nem kell várni a következő részére. Bár vicces, annyi időn azért mégsem lett, mint amennyit akartam... Szóval idén ez került terítékre, és nem bántam meg, hogy ezt választottam.

A sorozat Sara Shepard írónő Pretty Little Liars című, 15 részes könyvsorozatán alapszik. Először 2007-ben adták ki. Nálunk is megjelent az első része, az Ulpius-ház könyvkiadónál. Hogy a további részeket is tervezik-e kiadni, arról nem tudok. Én még nem olvastam a könyvet, bár szeretném. Nem tudom így összehasonlítani, hogy mennyire tér el a sorozat és a könyv. Szóval erről majd később írok, egy külön posztban.

Magyarországon 2014. május 15-én kezdték el sugározni, az RTL2-n, Hazug csajok társasága címmel. Jó, persze, majdnem ugyanaz, mint a Csinos kis hazudozók, de én nem fogom a magyar címet használni.

A történet Rosewood-ban játszódik. Itt él 4 lány, Hanna, Spencer, Aria és Emily, akik egykor legjobb barátnők voltak. Viszont egy éve eltűnt a kis csapat fő összetartója: Alison. A lányok az eltűnése után eltávolodtak egymástól, most viszont Alison holttestének megtalálása újra összehozza őket. És nem csak ez.
Egy titokzatos "A" üzeneteket küld nekik, és láthatólag minden mocskos titkukat tudja. A lányok tudni akarják, hogy ki is "A", de ez nehezebb, mint amilyennek látszik.

Úgy általában a sorozat nagyon tetszett. A központi téma persze "A" kiléte, de eközben a lányoknak sok dologgal kell megbirkózniuk. Mindegyiküknek megvannak a maga problémái és titkai. A sorozat egyik erősségének tartom ezt, a lányok karaktereit. Másik persze az, hogy hétköznapi dolgok vannak benne, és ez szépen összefonódik "A" rejtélyével. Nagyon jó témákkal foglalkozik a sorozat:
homoszexualitás, bulimia, válás, népszerűség a középiskolában. És nagyon is jól dolgozza fel őket a sorozat, tud bánni ezekkel. A cselekmény jó volt, egyik résznél sem unatkoztam, és úgy általában az vettem észre, hogy egy részen belül sikerült az alkotóknak mind a négy lányra ugyanannyi időt szánni. Néha egészen elképesztett, hogy "A" milyen messzire képes elmenni.

Rosewood bizony egy olyan kisváros, ahol igenis számít, mit gondolnak az emberek. Ezért a szereplők sok olyan titkot rejtegetnek, amit ki se nézne belőlük az ember. A részekben nagyon jól váltakoznak az érzelmi jelenetek és az "A" utáni nyomozás. Egyébként érdemes mindig megvárni a részek végét, amikor megy a stáblista, én nagyon szeretem azokat a jelenteket.

Negatívumként annyit azért megemlítenék, hogy néha nagyon zavarosak a dolgok, és elég nehéz rájönni, hogy most akkor mi van. Nem arra gondolok, hogy sok megválaszolatlan kérdés, rejtély maradt, hanem arra, hogy nem lehet átlátni azokat a dolgokat sem, ami kiderült. És még annyi, hogy néha nem tudtam, hová tűntek a szereplők. Például egyik kedvencem, Alex csak úgy eltűnt, Lucas is indokolatlanul eltűnik egy időre.

Szereplők (enyhe SPOILER)
Bár mind a 4 lányt nagyon megszerettem, Aria (Lucy Hale) mégis a kedvencem lett. Okos, erős és belevaló csaj, aki érettebb is kortársainál, ami meglátszik a párválasztásban is. Kapcsolatot kezd az angoltanárával, Ezra Fitz-cel, ami nem kis bonyodalmat okoz az életében. Ezra is nagyon szimpatikus karakter volt, és annak ellenére, hogy nem mutatkozhatnak együtt, a kapcsolatuk olyan, mint más pároké. Veszekednek, kibékülnek, paráznak a jövő miatt és féltékenykednek. Mindenesetre az egyik kedvenc párosom, úgyhogy én szurkolok neki. Bár félek, hogy bármilyen okosak is, előbb-utóbb kiderül a titkuk.
Aria-nak viszont nem csak ezzel kell megbirkóznia, hanem a családi problémáival is. Ugyanis kénytelen őrizni apja titkát, bármennyire is szereti az anyját. Aria viszont nem akarja, hogy a boldog családjuk szétessen, ezért segít az apjának a titoktartásban. De persze "A" tesz róla, hogy Aria eddigi erőfeszítése a semmibe menjen... Viszont azt meg kell jegyeznem, hogy az egyik kedvenc jelenetem volt, amikor Ezra és Aria apja találkoznak. Hogy hol? Hát természetesen szülői fogadóórán...
Hanna-t (Ashley Benson) elég közel éreztem magamhoz. Nem mintha én is a suli legnépszerűbb csaja lennék, hanem a súlyproblémái miatt. Régen én is duci kislány voltam, nulla önbizalommal, akárcsak Hanna, és bár most sem vagyok modellalkat, szinte teljesen elfogadtam magam. Viszont meg tudom érteni Hanna-t, aki annak ellenére, hogy vékony és népszerű, belül még mindig az az önbizalomhiányos kislány. Legalábbis a sorozat elején. Az évad közben "A" egyik gonosz tréfája miatt láthatjuk, hogy bár sok hülyeséget csinált, azért mégis csak egy erős lány, aki szembeszáll "A"-vel. Még ha csak egy kicsit is. A szülei válását sem tudta még igazán feldolgozni, hiába tesz meg érte mindent az anyukája. Őt is sajnáltam egy kicsit, sok dologgal kell megküzdenie, és egyedül kell nevelnie Hanna-t. A pénzügyi problémáik során Hanna próbált segíteni, de azért szerintem egy kicsit messzire ment azzal, amit Aria ellen tett.
Spencer ( Troian Bellisario) a tipikus jókislány, aki bár mindent megtesz, a szüleinek mégse felel meg, és nem tud kitörni tökéletes nővére árnyékából. Vele is könnyen azonosultam, régen bennem is volt egy elég erős megfelelési kényszer a szüleim irányában, de ma már csak olyan egészséges fajta van. Az évad során Spencert is egyre kevésbé érdekli a dolog, és a sarkára áll, sőt a nővérével is nagyjából rendezi a viszonyát. Az ő kis titka is a nővérével kapcsolatos: néha kavar Melissa aktuális pasijaival. Olyan szinten, hogy Melissa eljegyzése zátonyra fut ennek hatására. Később lesznek rendes pasijai, de a legutóbbi a kedvencem.
Emily-nek (Shay Mitchell) is akadnak gondjai bőven. Az apja katona, annak megfelelően szigorú, az anyjával nehezen fogadják el, ha valaki más, mint a normális. Ezért Emily kénytelen elfojtani magában az érzést, hogy ő bizony meleg. Még pasija is van, hogy leplezze ezt. Az egyetlen aki, tudta, az Alison volt, ugyanis Emily szerelmes volt Alisonban. Nagyon tetszett, hogy végül összeszedte magát és elmondta a másságát. Nem kis döntés ez, és voltak is konfliktusai rendesen: mind a suliban, mind otthon. De Emily kitartott, és ezért nagyon becsülöm. Bár a barátnőjét, Maya-t valahogy soha nem bírtam, és Paige sem volt a kedvencem
A lányok sablonkarakternek tűnnek, de ha mélyebbre nézünk, értékes, szeretnivaló embereket találunk, akik ugyan hibáznak, de ettől még könnyebb azonosulni velük. És nem mellesleg irigylésre méltó a barátságuk.
A csapat 5. tagja következik, Alison  (Sasha Pieterse). Bár ő meghalt, mégis érezni a hatását a lányikon. Csak személyes vélemény, de szerintem Alison nem halt meg. Ez nem spoiler, csak egy megérzés. Mellesleg rühelltem a karakterét. És egy egész évadon keresztül nem tudtam megfejteni, hogy a 4 lány, akik abszolút jó karakterek, hogyan barátkozhattak ezzel az önző, kegyetlen és manipulatív kis picsával?? Nem is értem, hogyan bírták ki Alisont. Nem igazán derül ki, hogy miért szerették annyira Alisont. Mármint a visszaemlékezésekben is láthatjuk, hogy sokszor szemétkedett a legjobb barátnőivel, bár el kell ismernem, voltak olyan pillanatok, amikor tényleg normális volt Alison. De ez számomra nem ellensúlyozza a kegyetlenkedéseit. Nem hiszem, hogy a lányok a népszerűsége miatt barátkoztak vele, mert egyikük se olyan, hogy vágyik rá, talán csak Hanna. Szóval nekem ez rejtély maradt, bár remélem, hogy kiderül, Alison hogyan lehetett ilyen nagy hatással az emberekre. És az is érdekelne, hogy hogy van az, hogy ő mindenkinek a titkát ismerte?
Toby karaktere először nagyon ellenszenves volt, de az évad végére sikerült teljesen megszeretnem. Ellentétben Jenna-val, aki egy kis liba, és csak gratulálni tudtam Hanna-nak, amikor pofon vágta.
Caleb-et is nagyon szerettem, és bár én is haragudtam rá azért, amit csinált, de én szurkolok, hogy Hanna megbocsásson.

Rejtélyek
"A" kiléte egy nagyon fontos és szükséges rejtély. Bár az "a" betű miatt Alisonra kéne gondolnunk, de szerintem ez túl könnyű lenne. Szerintem inkább Alison nevében akarnak ezzel üzenni. Igen, többes számba. "A" néha nagyon ellentétes dolgokat csinál, egyszer segít, másszor árt a lányoknak. Ezért gondolom azt, hogy több ember bújhat meg "A" mögött. Igazából fogalmam sincs, kik lehetnek, de nagyon kíváncsi vagyok. Ugyan felmerül Jenna, Ian ésNoel neve is, de szerintem ők inkább "A" ellen dolgoznak. Az évadzáróban ugyanis Ian nem lepődött meg, amikor a feltételezett "A" felbukkant. Nyílván a Ian a videókat akarta, bár én nem vagyok teljesen biztos benne, hogy ő készítette a felvételeket.
Alison halála a másik megoldatlan rejtélye a sorozatnak. Senki nem tudja, hogy ki ölte meg. Ian a legvalószínűbb gyanúsított, és bár azt én sem tagadom, hogy viszonyuk volt Alisonnal, szerintem nem ölte meg. A kapott videó alapján ez is túl egyszerű lenne. És amúgy is azon az állásponton vagyok, hogy Alison nem is olyan halott. SPOILER! Szerintem csak megrendezte a halálát. Miért adta volna oda a videókhoz vezető kulcsot Emilynek? Ráadásul pont aznap, amikor eltűnt. Miért nem mutatta meg a lányoknak? Nyilván azt akarta, hogy lássák, hiszen a kulcsot odaadta. Miért nem tartotta magánál, ha nem tudott arról, hogy mi fog vele történni. Persze ez újabb kérdéseket vet fel: miért akarta megrendezni a halálát? SPOILER VÉGE!

Néhány kedvenc részem
1x1 - Pilot- Nagyon jó évadkezdés, felkelti a figyelmet.
1x10- Keep Your Friends Close- A Mona Camp nem semmi, az meg végképp nem, ami ott történik.
1x11- Moments Later- Alison megjelenik Hanna kórházi ágyánál. Vajon csak álom volt?
1x22- For Whom The Bell Tolls- Abszolút király évadzáró, olyan "azonnal-ide-a-következő-részt". Tökéletes!

Összességében csak ajánlani tudom a Pretty Little Liarst, mindenképp érdemes megnézni. Hétköznapi környezetben is izgalmas, néha vicces, és néhol elgondolkodtató, komoly témák jellemzik. Jöhet a 2. évad!

Adatok
Eredeti cím: Pretty Little Liars
Magyar cím: Hazug csajok társasága
Műfaj: dráma, tinédzser sorozat, misztikus, thriller
Készítette: Marlene King (sorozat), Sara Shepard (könyv)
Rendező: Marlene King
Főszereplők: Troian Bellisario, Ashley Benson, Lucy Hale, Shay Mitchell, Ian Harding, Holly Marie Combs, Laura Leighton, Chad Lowe, Sasha Pieterse, Bianca Lawson, Janel Parrish, Tyler Blackburn, Keegan Allen
Eredeti csatorna: ABC Family
Hivatalos premier: 2010. június 8
Műsoridő: kb. 41-44 perc
Részek száma az 1. évadban: 22

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése