2014. augusztus 26., kedd

Kötelezők szerintem #1

Szóval, itt a nyár (na jó, mindjárt vége), de gondolom mindenki kapott kötelező olvasmányokat a nyárra. Amiket el kéne olvasni. Mert azért adják ki őket, hogy a fiatalokat olvasásra ösztönözzék. Ami jó. Na már most, egy könyvmolynak, mint például nekem, nincs szükség arra, hogy valaki olvasnivalót jelöljön ki, ugyanis én így is sokat olvasok a nyáron és év közben is. De elgondolkodtam, hogy mi lenne ha én nem lennék könyvmoly, sőt utálnék olvasni. A kötelezők megszerettetnék velem az olvasását? Szerény véleményem szerint nem. Elsősorban azért, mert ami kötelező, az egyáltalán nem csábító, sőt már maga az, hogy kötelező, szinte rád kiabál, hogy "Nehogy megtedd"! És nincs is jobb érzés egy kamasznak, mint dacolni azzal, amit mondanak neki (tapasztalat...). A másik dolog, amiért szerintem nem túl népszerűek a kötelezők, az az, hogy milyen könyvek a kötelezők. Nem éppen a fiataloknak való, mi? Legalábbis, amikor én olvastam (próbáltam) az Antigonét, akkor nem igazán tudtam élvezni, mert olyan régi nyelven íródott, hogy a felét nem is értettem. Szóval, a kötelezők egyáltalán nem a fiataloknak szólnak. Nem tagadom, hogy van bennük tanulság, és hogy fontos könyvek, de ettől még nem biztos, hogy a fiataloknak kellene kiszabni őket kötelezőnek. Bár volt olyan kötelező, amit én igenis szerettem, például az Egri csillagok, amit többször is elolvastam. Szóval természetesen vannak olyan kötelezők, amik tényleg jók, de azért érezni a többségen, hogy a diákoknak valami olyan kellene, ami a jelen korukról szól. Olyan könyvek, amelyek tanulságát a való életben is hasznosíthatják. Mert például hol fogom én használni az Antigoné tanulságát (már ha van)? Bocsánat, hogy mindig ezzel dobálózom, de nagyon utáltam ezt a könyvet. Egy ilyen könyv csak elrettenti a fiatalokat az olvasásától. Lehet, hogy sokan csak azért nem olvasnak, mert nem tudják, hogy mit érdemes olvasni. Szerintem a kötelezőknek ezt kellene megmutatni, könyveket ajánlani, amelyek alapján kereshet hasonlókat, és már kaptunk is egy újabb könyvszerető embert. Miután ezen elgondolkodtam, vettem a bátorságot, hogy készítsek egy listát olyan könyvekről, amelyeket én ajánlanék kötelezőnek. Amelyek a mai fiataloknak szólnak, a mai világról, a mai problémákról és azok megoldásáról, nem olyanok, amiket 1000 évvel ezelőtt írtak. Akkor azok is jók voltak, de a világ változik. Sajnos a kötelezők nem, de ha valakinek van ismerőse ez ügyben, nyugodtam mutassa meg neki ezt a listát. :)

Tehát itt az én kötelező olvasmányok listám első fele, amelyen a középiskolásoknak ajánlanék könyveket. (A számozás nem jelent sorrendet)

1. John Green: Csillagainkban a hiba
A rákellenes csodagyógyszer összezsugorítja a tumort, és biztosít még néhány évet Hazelnek, ám ő így is folyamatosan a végső stádiumban van, és a diagnózisában már megírták az élete utolsó fejezetét. De amikor a támaszcsoportban megjelenő, isteni Augustus Waters képében bekövetkezik a nem várt fordulat, Hazel történetét is át kell írni…
„A csillagainkban a hiba” – John Green eddigi legambiciózusabb és legfájdalmasabb, mélyenszántó, vakmerő, pimasz és kíméletlen műve, lélegzetelállító felfedezőút az élet és a szerelem kacagtató, vérpezsdítő és tragikus birodalmában.

Miért ajánlom? Ez a könyv fontos és kényes témát feszeget: a rákos betegséget. Nagy bátorság szerintem egy ilyen témáról írni, de John Green-nek nem kell szégyenkeznie, ugyanis fantasztikus formában írt a rákról. Ha el kellene olvasni egy darab könyvet, ami valamilyen betegségről szól, akkor biztos, hogy ezt ajánlanám. És kötelezőnek is ezért ajánlom: mert nem csak a szerelemről szól, hanem az élet fontos kérdéseiről is, amik bizony foglalkoztatják a tiniket. Bővebb okokért katt ide.


2. Sarah Dessen: Tökéletes
Jason tökéletes. A zárkózott, maximalista Macy is az akar lenni, ezért jár a fiúval. De létezik-e tökéletes ember, és egyáltalán jó-e hibátlannak lenni? Macy sokáig úgy érzi, a válasz igen. Ezen a nyáron azonban megismerkedik egy egyáltalán nem tökéletes csapattal: a Wish partiszervíz fiatal munkatársaival. Ez a barátság és az új szerelem a büntetett előéletű, de jóravaló és művészi hajlammal megáldott Wesszel felszabadítja, boldogabbá teszi, s átértékelteti a lánnyal egész addigi életét, kapcsolatát „tökéletes” édesanyjával. Végre elkezdheti feldolgozni imádott apja halálát is, amiért alaptalanul felelősnek érzi magát.

Miért ajánlom? Az egyszerű történet alatt olyan mélységek vannak, hogy csak nézel. A könyvet olvasva sok mindent tanultam az életről, és magamról is. Ráadásul tényleg a fiataloknak íródott, éreztem, hogy ez nekem szól. Nem csak azért ajánlom, mert az egyik kedvenc könyvem, hanem mert megéri elolvasni, mert ez egy fontos könyv. Ha többet szeretnél megtudni, klikk ide.

3. Alex Flinn: Beastly – A szörnyszívű
Szörnyeteg vagyok
Egy szörnyeteg. Nem farkas vagy medve, gorilla vagy kutya, hanem egy teljesen új faj, ami két lábon jár – egy karmos-agyaras teremtmény, akinek minden testrészét sűrű szőr fedi.
Azt hiszed, ez egy tündérmese? Nincs olyan szerencsém.
New York Cityben vagyunk. És a jelenről beszélek. Nem baleset ért, és nem valami betegség támadott meg. De örökre ilyen torz maradok, hacsak meg nem sikerül törnöm az átkot.
Igen, az átkot, amit az irodalomórámra járó boszorkány bocsátott rám. Hogy miért változtatott szörnyeteggé, aki nappal elrejtőzik, éjszaka pedig az utcákon settenkedik?
Elárulom.
Elmesélem, milyen voltam Kyle Kingsburyként, olyasvalakiként, aki mindenki lenni szeretne, gazdagon, tökéletes külsővel és tökéletes élettel. Utána elmesélem, hogy váltam tökéletesen… szörnyeteggé.
Akarod hallani? Mered hallani?

Miért ajánlom? Azt hiszed, hogy ez csak a Szépség és a Szörnyeteg című mese unalomig ismert feldolgozása, de tévedsz. Ez a könyv el is hiteti veled, hogy a szépség nem számít, hogy szeretni anélkül is lehet. És nem mellesleg ezt egy modern környezetben teszi, amitől tényleg elhiszi az ember a tanulságot.

4. Veronica Roth: A beavatott
EGYETLEN DÖNTÉS
alapján megtudhatod, kik az igazi barátaid
EGYETLEN DÖNTÉS
meghatározhatja az értékrendedet
EGYETLEN DÖNTÉS
örökre megmutathatja, kihez és mihez vagy hűséges
EGYETLEN DÖNTÉS, AMELYTŐL MEGVÁLTOZOL
Beatrice Prior az antiutópisztikus Chicagóban él: az itteni társadalom öt csoportra tagolódik, melyek mindegyike egy-egy erény kiművelését írja elő tagjai számára. Ők az Őszinték, az Önfeláldozók, a Bátrak, a Barátságosak és a Műveltek. Az év egy bizonyos napján a mindenkori tizenhat éveseknek el kell dönteniük, melyik csoporthoz kívánnak tartozni. Ennek kell szentelniük életük hátralevő részét. Beatrice ingadozik aközött, hogy a családjával maradjon-e, vagy végre önmagává váljon. Ez a két lehetőség kizárja egymást. Végül olyan döntést hoz, amely mindenki számára meglepetést jelent – még önmagának is.

Miért ajánlom? Első olvasásra nem is igazán esett le a könyv igazi mondanivalója. Szégyellem, de bevallom, hogy Tobias miatt nem is figyeltem fel arra, hogy mennyire fontos az az üzenet, amit itt olvashatsz. Kb. a film után jöttem rá. Hogy a csoportrendszer, és az, hogy az Elfajzottnak lenni veszélyes, és igazából az egész könyv a társadalmunk hibájára mutat rá. Arra, hogy a társadalom azt akarja ránk tukmálni, hogy ne lógjunk ki a sorból, legyünk ugyanolyanok, legyünk tucatpéldányok. És ha valaki felvállalja az egyéniségét (Elfajzott), akkor azt nem nézik jó szemmel. De ezt kell tennünk, nem kell foglalkoznunk a társadalom reakciójával. És ez egy fontos üzenet a fiataloknak, bár sajnos szerintem nincs rajta akkora hangsúly a könyvben. De azért észre lehet venni. Nekem is leesett azért, egy idő után...

5. Gayle Forman: Ha maradnék
És te hogyan döntenél?
Képzeld el, hogy mindened megvan, amiről csak egy lány álmodhat. A szüleid jó fejek, mindig megértenek és melletted állnak. Az öcséd a legédesebb kiskölyök a világon. A város legígéretesebb rockbandájának frontemberével jársz, aki nem elég, hogy eredeti és különleges, de imád is téged. A zenei tehetséged szélesre tárta előtted a világ kapuit.
Képzeld el, hogy aznap, mikor leesik az első hó, mindezt elveszítheted.
Amikor életedben először kell komoly döntést hoznod, nem áll melletted senki, akitől segítséget remélhetnél. Élet és halál között kell választanod. Az életed soha nem lehet olyan, mint amilyennek ismerted. A halálról semmit sem tudsz.
Te mit tennél? Harcolnál vagy feladnád? Mennél vagy maradnál?

Miért ajánlom? Először nem is tűnt annyira fontosnak ez a könyv, elolvastam meg minden, de nem annyira foglalkoztam vele. Aztán megnéztem a film előzetesét, és visszagondoltam rá. És rájöttem, hogy ez a könyv nagyon sok kérdéssel foglalkozik a halál kapcsán, és a fő kérdés sem elhanyagolható: mennél vagy maradnál? Mármint, szerintem sokan szeretnének dönteni, hogy maradnak-e vagy sem. De itt pont az a lényeg, hogy mikor megvan a választási lehetőség, nem is olyan egyszerű dönteni. Főleg a körülményeket tekintve. Szóval, nem kezdek el itt filozofálgatni, mindenki olvassa el ezt a könyvet, és tegye meg maga, megéri!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése