2014. július 20., vasárnap

A siker titka #1- Miért akar mindenki a Szent Johanna Gimibe járni?

Gondolkodtatok már azon, hogy mi a siker titka? Mitől lesz valaki vagy valami sikeres és népszerű? Jelen esetben egy könyv. Miért rajong érte több tucat ember? Miért ajánlgatja mindenkinek, hogy "ezt muszáj elolvasnod"? Mi az, ami ennyire megfogja az olvasót? És persze ott a másik véglet. Mert egy sikerkönyvet sem szerethet mindenki. Ők azok, akik viszont elégetnék ezt a könyvet. Hogyan válthat ki egy könyv ilyen szélsőséges érzéseket? Egy biztos: a sikerkönyvek általában senkinek sem közömbösek. Valaki imádja, valaki gyűlöli. De vajon jó könyvek-e a sikerkönyvek, csak azért mert olyan népszerűek? Melyik félnek van igaza?
Ezekre a kérdésekre keresem a választ. Egyszer elgondolkodtam, hogy mitől is lesz népszerű egy könyv. Mi az a tulajdonság, ami megnyeri az olvasókat. Persze, nem tetszik mindenkinek, de ez a kisebbség. Sőt, van aki azt imádja egy könyvben, amiért a másik szerint felesleges volt a fákat kiirtani ezért könyvért. Ebben az új rovatban (ami ki tudja, hány részes lesz) az olvasókkal kitöltetett kérdőív alapján keresem a sikert titkát. Sikerkönyvek kerülnek be, és ha én is olvastam, akkor hozzáfűzöm a személyes véleményem, hogy én miért szeretem, vagy nem szeretem az adott könyvet.

Elsőként napjaink egyik legsikeresebb, magyar ifjúsági sorozatát vettem górcső alá. A Szent Johanna Gimi című könyvsorozat 8 részes plusz van egy kalauz, az írónő Leiner Laura. A molyon is elég magas, 90%-os a népszerűsége, de azért vannak, akik nem tudják felfogni, hogy miért olyan népszerű ez a könyvsorozat, ami nem is jó. Hogy jó-e vagy sem, ezt nekem nincs jogom eldönteni, szerintem nagyon másnak sem, azt eldöntheti mindenki, hogy tetszik-e vagy nem. Az tény, hogy sok fiatalról hallottam, aki a Szent Johanna Gimi hatására kezdett el olvasni, ami egy jó dolog. Persze van olyan is, aki azért olvasta, mert nagy a felhajtás körülötte, és tudni akarta, hogy mire ez a nagy felhajtás. Én is közéjük tartozom.

Személy szerint már többször is találkoztam vele a neten, vagy hallottam a sorozatról. És kíváncsi lettem, hogy mi is lehet ez. A gimnázium első évében, 9.-ben kaptam kölcsön a könyveket az egyik barátnőmtől, tehát amikor elkezdtem, én is ott tartottam, ahol az első könyvbe Reni, a főszereplő. Körülbelül egy hónap alatt kiolvastam az összeset, csak az utolsó részre kellett várnom. És hogy mi a véleményem? Én nagy rajongója lettem a sorozatnak, már az első kötettől. Most, hogy már befejeztem a sorozatot, nem vagyok akkora fan, de amikor olvastam őket, nagyon az voltam. A könyvek minden hibája ellenére is. Annak ellenére is, hogy tisztában voltam vele, hogy mennyire nem tökéletesek ezek a könyvek, én imádtam őket. Igazából ez ihlette ezt a rovatot: ha annyi hibája van, hogy lehet, hogy mégis ennyire sikeres? Mert hát ott van maga a gimnázium. Ilyen tökéletes gimnázium nem létezik, ahol egy csomó jó, színvonalas program van, kevés létszámú osztály, ráadásul ez a kevés ember is fantasztikus, irigylésre méltó osztályközösséget alkot. Hol itt az a realitás, amit a reklám hirdet? "Egy sorozat a való életről "? De emellett ott vannak hétköznapi karakterek, történések, amelyek tényleg a való életet mutatják be. Egyik fő erősségének tartom a sorozatnak ezt a kettősségét: keveredik benne a realitás és az elképzelt, vágyott élet. De nem is akárhogy keveredik! Szerintem tökéletes arányban. Aztán ott vannak a karakterek. Igen, tény, hogy Reni nem a legrétegeltebb karakter, és az is tény, hogy belezúgunk Cortezbe, noha tényleg nem annyira ismerjük, és igen, Virág hihetetlen sötétsége is tény, de úgy néz ki, hogy ez az olvasók többségét nem érdekli. Minden abszurditás ellenére én magam is nagyon szeretem szinte az összes szereplőt, bármilyen lehetetlen karakter egyik-másik. Laura olyan stílusban mutatja be őket, hogy tudjuk és látjuk, hogy mennyire nevetségesek néha a karakterek, de mégis szerethetőek. Ami viszont kiemelendő: a tanulságok. Az írónő nem akarja a szádba rágni, hogy milyen következtetések, tanulságok vonhatók le egy adott helyzetből, de finoman érzékelteti őket. Tehát tanít, de nem csak ilyen céllal íródott. A legjelentősebb dolog, amit szeretek benne: a hangulata. Sokat gondolkoztam azon, hogy miért is szeretem, annak ellenére, hogy nem történik sok minden, hogy milyenek a szereplők, hogy milyen idealizált néhol a történet. Végül rájöttem, hogy a hangulata az, ami leginkább megfogott. A gimi légköre, a tini problémák, és az, hogy tényleg nekem és rólam is szólt. Laura ismeri a tiniket, és ezt nagyon jól tudta felhasználni. Szerintem ezek miatt lett sikeres, de lássuk, mit gondoltok ti. :)

Kis statisztika: :)
Összesen 97 ember töltötte ki a kérdőívet (köszönet nekik! :) ). Ebből 94 lány, és 3 fiú volt. A korosztály leginkább a tizen-huszon évesekből állt, bár voltak negyvenesek is. 5 ember nem olvasta a sorozatot, és legtöbben úgy töltötték ki, hogy elolvasták az összes könyvet. 58 embernek nagyon tetszett, 10 embernek nem tetszett, nem is érti a felhajtást, a maradéknak pedig nimcs különösebb problémája, de nem lett rajongó.

Két kérdésem volt, amiben ara voltam kíváncsi, hogy mit szeretnek a Szent Johanna Gimiben, és hogy miért tartják sikeresnek. Úgy gondoltam, hogy az összegzés után külön-külön felsorolom a 3 leggyakoribb siker- illetve tetszésfaktort. De végül ezek megegyeztek, úgyhogy lássuk mi az a 3 fő ok, amiért sikeres/szeretett a Szent Johanna Gimi!

1. A humor- Igen, szinte mindenki felsorolta ezt, mint sikerszempont, sőt mindkét kérdésnél ez volt a leggyakrabb indok volt. Tény, hogy az SzJG humora mellett nem lehet elmenni. Aki nem olvasta, az is halhatott a szinte legendás jelentekről és beszólásokról. És tagadhatatlan, hogy ez tényleg fontos. Mert tényleg vicces az SzJG, nem elcsépelt poénok vannak benne, és a humor kellően kikapcsolja és ellazítja az embert.
2. Mai fiatalokról szól, ma játszódik, stb...- Nagyon sok ember látta ebben a siker titkát, és igazuk is lehet. A Szent Johanna Gimi a fiataloknak szól, róluk íródott, olyan történések vannak benne, amit előbb-utóbb mindenki megtapasztal, mindenki beleélheti magát, egyszerű hétköznapi történet, amelyet a tinik nagy része él. Ha jobban belegondolunk, mondjuk kicsit hülyeség: az a sikere titka, hogy pontosan arról szól, mint az élet? Igen! Mert tényleg olyan, mint a hétköznapi életünk, de a fentebb említett idealizált dolgokkal mégis más lesz. Ha nem lenne ilyen a gimi, Reni és Cortez kapcsolata, a szereplők, akkor tényleg csak a mindennapjaink leírása lenne. De mivel ezek az elképzelt és vágyott dolgok is jelen vannak, ezért az az érzést keltik, hogy pont olyan, mint a mi életünk és mégis más.
3. A karakterek- Mivel a történet nem olyan bonyolult, ezért kellenek jó szereplők, hogy legyen mire koncentrálni. Sokan mutattak rá arra, hogy a karakterek nem csak szerethetők, hanem könnyű velük azonosulni. És ez bizony igaz. Szinte mindenki megtalálja azt, vagy azokat a szereplőket, akik hasonlítanak rá, együtt érez velük. Sokan konkrét szereplőket említettek, a prímet Cortez, Kinga, Ricsi és Zsolti vitték. Zárójeles megjegyzés, de nekem is ők a kedvenceim. Ők is egy kicsit idealizáltak, mindenki szeretne egyet belőlük. Mindenki akar olyan barátokat, mint Zsolti és Ricsi, mindenki akar egy olyan pasit, mint Cortez, és mindenkinek jól jönne egy olyan ember, mint Kinga. Egyébként Kingát és Cortezt is ugyanannyian említették. És persze ehhez tartozik az osztályközösség, ami egyszerűen túl tökéletes, hogy létezzen, de ha létezne, velem együtt, sokan akarnának ilyet. :)

Néhány gyakoribb ok még:
- a hangulat
- Budapesten játszódik, magyar írónő, magyar fiatalok
- egyszerű, de nagyszerű
- egyszerű nyelvezet
- könnyed történet
- szerelmi szálak, barátságok
- nosztalgia

Természetesen, mint említettem, voltak, akiknek nem tetszett a sorozat, de megválaszolták a kérdést, miszerint "miért olyan sikeres a Szent Johanna Gimi"? Nem szeretném megsérteni senkinek a személyiségi jogait, de volt néhány enyhén szarkasztikus vélemény, ami mosolyt csalt az arcomra. :)
-"A helyes,okos és szinte már teljesen tökéletes fiú miatt, aki valami hatalmas véletlen folytán beleszeret egy szürke, nyomi könyvmolyba, aki kb. a XVIII. századból jött"
- "mert nem tartalmaz mély mondandókat, emiatt a primitív 10-11-satöbbi éves lányok is élvezni tudják."
-"Sikerült nagy felhajtást csinálni, kellően bugyuta a főszereplő, hosszú a sorozat, vannak olyanok (én is), akik csak azért olvasták mindegyiket, hogy a történet végét megtudják, ja, és a szerelmi szál is kellően "szép, kidolgozott és varázslatos"."
- "Cortez, menőő, kúl, blabla; fiatalokról szól. (??nem értem miért olyan sikeres??)"
-"Ha tudnám már mondanám. Komolyan nem értem, miért olyan sikeres. Tele van logikai hibákkal, unalmas is, szóval másra nem tudok gondolni, csak az lehet, hogy a tinik közel érzik magukhoz. A sok tini lány várja, hogy majd a suliban felfigyel rájuk a fehér lovon érkező Cortez. Cuki, aranyos meg minden (mármint nem Cortez - a sztori), de tényleg? Azt olvasod, hogy ki felelt matekon, kinek vannak nehézségei egy-egy tantárgyban vagy éppen ki csorgatja a nyálát egy srác után. Mondom a lányok párhuzamot látnak az ő életük és az SzJG között. "
:) :)

Tehát úgy gondolom, többé kevésbé sikerült megfejtenünk a Szent Johanna Gimi sikerének titkát. Természetesen nem teljes körű, mert nyilván nem mindenki töltötte ki a kérdőívet, aki olvasta a sorozatot. De egy iránymutatást mégis kaptunk, és még egyszer köszönöm azoknak, akik kitöltötték ezt a tesztet, nélkülük nem tudtam volna megvalósítani ezt az ötletet. :)

Szóval ennyi lett volna, remélem, tetszett ez az új rovat, már több sikerkönyvet is tervezek, a legközelebbi kérdőívet is kiteszem ide az oldalra! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése